چهره‌ها و گفته‌ها

حامد قنادپور: لندتک می‌تواند منجر به فراگیری مالی شود

«متأسفانه پیش‌بینی‌ها برای امسال نشان می‌دهند که فضا رو به بهبود نیست و فضای اعتبار باید به حال مالی مردم کمک کند. به‌‌طور کلی استقبال از حوزه اعتبار روزافزون است. در کشور ما اعتبار و بدهکار بودن ‌بار منفی فرهنگی دارد که باید اصلاح شود. در دنیا بسیاری از ثروتمندان جزو بدهکارترین‌ها هستند. آرزوی من این است که لندتک‌های اعتباری از تمرکز بر معیشت بیرون ‌آمده باشند. از سویی اتفاقات مثبتی که برای لندتکی‌ها و اعتباردهندگان می‌تواند رخ دهد منجر به فراگیری مالی خواهد شد.»

حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت «تارا»

آرش لرستانی:‌انحصار سم شروع این بازی است

«انحصار سم شروع این بازی است. این بازار بسیار بزرگ است و باید آن را ابزار پرداخت و BNPL و یکی از ابزارهای پرداخت الکترونیکی. به نظرم این ابزار پرداخت می‌تواند بیشتر از این رشد یابد و انحصار لازم نیست و نباید این کار را بکنیم. این انحصار باعث می‌شود بیزینس‌مدل را به هم بزنیم و به نقطه ضرر برویم و در نهایت همگی ضرر کنیم. من معتقدم بازی می‌تواند بزرگ‌تر شود و جا برای کار هم بسیار است.»

آرش لرستانی، مدیرعامل شرکت «آپسان»

علی صالحی: مشکلات از جایی شروع می‌شود که بانک مرکزی نمی‌خواهد تورم را قبول کند

«بانک مرکزی بعد از داغ‌شدن بحث نرخ مؤثر لندتک‌ها در فضای مجازی که در مواردی خاص به ۸۰ درصد هم رسیده بود وارد عمل شد، اما به این توجه نکرد که رشد بالای لندتک‌ها به دلیل تقاضای بالای بازار بوده است. بانک‌ها خدمات مدنظر مردم را ارائه نکردند؛ پس بازار غیررسمی تشکیل شد. بانک با پایین آوردن هزینه وام‌دهی، وام می‌دهد و تقسیم این پول را بر عهده دیگری می‌گذارد. این اتفاق منطقی است، اما مشکلات از جایی شروع می‌شود که بانک مرکزی نمی‌خواهد تورم را قبول کند.»

علی صالحی، معاون توسعه کسب‌وکارهای B2Bحصین

مهدی مومنی: از لحاظ حجمی گردش مالی لندتک ناچیز است

«بانک مرکزی تصور می‌کند لندتک‌ها کانالی برای بانک‌ها باز کرده‌اند که نرخ بهره اسمی را دور بزنند؛ در حالی که حجم کل وام‌های لندتک که به دست کاربر نهایی می‌رسد، کمتر از نیم‌درصد حجم وام‌های خردی بوده که بانک‌ها طی دوازده ماه اخیر در شبکه بانکی به مشتریان داده‌اند. فکر نمی‌کنم این نیم‌درصد بتواند روی ۹۹.۵ درصد باقی‌مانده اثری بگذارد. این صنعت طی سه سال توانسته اعداد و ارقام جذابی از حیث تعداد کاربران ارائه دهد. گرچه از لحاظ حجمی این گردش مالی ناچیز است.»

مهدی مؤمنی، مدیرعامل ازکی وام

محمدصادق آزادانی: نزدیک به پنج میلیون نفر مشتری لندتک‌ها هستند

«نزدیک به پنج میلیون نفر مشتری لندتک‌ها هستند. این رقم برای صنعت نوپای لندتک ایران قابل توجه است، اما اگر آن را با ضریب نفوذ شبکه بانکی در کل کشور مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که تعداد زیادی از مردم هنوز از خدمات لندتک بهره‌ای نبرده‌اند. ضریب نفوذ شبکه لندتکی در استان‌های برخوردار، ۲۰درصد کمتر از ضریب نفوذ شبکه بانکی است و حوزه لندتک در استان‌های نیمه‌برخوردار و کم‌برخوردار دارای ضریب نفوذ بهتری است. البته همچنان سهم برخوردارها بیشتر است.۲۰درصد از سهم تسهیلات بانکی استان‌های برخوردار به سمت لایه‌های پایین‌تر اجتماع رفته است».

محمدصادق آزادانی، مدیرعامل اعتبارینو

علیرضا شفیعی: با لندتک پیش‌بینی‌پذیری ایجاد می‌شود و هم شفافیت

«فلسفه لندتک‌ها چیست؟ می‌گویند: «امروز بخر، استفاده کن، لذت ببر، از خرید تجربه مطلوب داشته باش و بعد هم بازپرداخت پیش‌بینی‌شده را انجام بده؛ نیازی به فضای مبهم و مه‌آلود و پر از ریسک نداری؛ نگران این موضوع نباش که آیا تا دو ماه دیگر قیمتش همین می‌ماند یا نه.» به این ترتیب، هم پیش‌بینی‌پذیری ایجاد می‌شود و هم شفافیت. از طرف دیگر می‌دانیم که لندتک‌ها، به هر حال، خودشان هم می‌خواهند در بازار بمانند و ادامه حیات دهند؛ پس حواسشان هست که نرخ نکول و پارامتر اعتبارسنجی مشتری را درست مدیریت کنند.»

علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا

محمدرضا آشتیانی: لندتک، تمرکززدایی کرده است

«با نگاه به هرم تقسیم اعتباری شبکه بانکی کشور، درمی‌یابید که بیشترین سهم از اعتبارات، ابتدا به تهران و سپس به شهرهای بزرگ اختصاص یافته‌اند؛ یعنی شهرهای کوچک حتی اگر پذیرندگان خرد هم داشته باشند اعتباری در شبکه بانکی نیست که به آنها تخصیص یابد، اما امروز لندتک، تمرکززدایی کرده است. شعاری که مسئولان کشور سال‌ها مطرح می‌کردند، یعنی عدالت اجتماعی، تمرکززدایی از تهران و توزیع متوازن ثروت، حالا به معنای واقعی در صنعت لندتک، حداقل به لحاظ دسترسی به خدمات اعتباری محقق شده است.»

محمدرضا آشتیانی، مدیرعامل قسطا 

امیر مهرابی: با لندتک،‌مبنای اعطای تسهیلات از داشتن روابط شخصی و موارد این‌چنینی به سمت «رتبه اعتباری بهتر» سوق می‌یابد

«توسعه اعتبارسنجی، از مهم‌ترین ملزومات توسعه فراگیری مالی محسوب می‌شود و ابعاد مختلفی بر آن تأثیر می‌گذارد. این‌که افراد در یک جامعه بدانند که رفتار اعتباری آنها ثبت و ضبط می‌شود و در ارائه خدمات اعتباری آتی توسط سایر نهادها لحاظ می‌شود. از منظر دیگر، مبنا قراردادن این مدل‌های اعتباری، شرایط عادلانه‌تری برای آحاد جامعه فراهم می‌کند و امکان اعمال شرایط سلیقه‌ای در تأمین مالی را می‌کاهد. مبنای اعطای تسهیلات از داشتن روابط شخصی و موارد این‌چنینی به سمت «رتبه اعتباری بهتر» سوق می‌یابد.»

امیر مهرابی، مدیر توسعه‌ کسب‌وکار قسطا

فرهاد فلاح: همکاری میان لندتکی‌ها و رمزارزی‌ها

«مردم می‌خواهند از پس زندگی روزمره‌شان برآیند و در کنار آن بتوانند مقداری از درآمد خود را پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنند. پلتفرم‌های رمزارزی می‌توانند بستری برای سرمایه‌گذاری باشند، اما همه ما می‌دانیم که خریدوفروش رمزارز در ایران ناممکن است. یکی از اتفاق‌هایی که باعث افزایش قدرت خرید مردم و برگرداندن مقوله سرمایه‌گذاری به سبک زندگی آنها می‌شود، همکاری میان لندتکی‌ها و رمزارزی‌هاست‌. اگر بتوانیم از این طریق به مردم وام و اعتباری را که نیاز دارند، بدهیم، به بخش بزرگی از جامعه در برطرف کردن نیازهای اولیه‌شان کمک کرده‌ایم.»

فرهاد فلاح،‌ مدیرعامل سابق آبان‌تتر

فرشید شهرکی:‌ کاربر به دنبال سهولت

«پذیرنده، ‌متقاضی و تأمین‌کننده سه ضلع مثلثی هستند که به‌صورت یکپارچه به‌واسطه اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها کنار هم تجمیع می‌شوند. هریک از این بخش‌ها الزامات و ضرورت‌های خاصی دارند. تأمین‌کننده مالی خواستار نرخ بهره مناسب و جلوگیری از نکول است و کاربر به دنبال سهولت. پلتفرم‌های لندتکی این شرایط را برای این سه ضلع مثلث فراهم کرده‌اند. لندتک‌ها برای ارائه خدمات کامل و جامع به سرویس‌های تکمیل‌کننده از جمله شاهکار، سرویس ثبت‌ احوال، امضای الکترونیکی، احراز هویت ویدئویی، سرویس استعلام شبا و ‌سفته الکترونیکی نیاز دارند.»

فرشید شهرکی، مدیر کسب‌وکار نئوبانک حصین

روح‌الله پرنیان: توانایی کنونی تأمین‌ مالی لندتک‌‌ها کم است

«توانایی کنونی تأمین‌ مالی لندتک‌‌ها برای پاسخگویی به نیازهای مردم اندک است و تنها حدود ۱۰ درصد از تقاضاهای مردم پاسخ داده می‌شود و ۹۰ درصد مابقی بی‌پاسخ می‌ماند که این در بلندمدت نه‌تنها عملکرد لندتک‌‌ها را زیر سؤال می‌برد، بلکه موجب نارضایتی مردم نیز می‌شود؛ زیرا در وضعیتی که تورم روزبه‌روز بیشتر می‌شود و درآمد به‌نسبت آن افزایش نمی‌یابد، یکی از راه‌هایی که مردم بتوانند از طریق آن کالا و خدمات مورد نیاز زندگی روزمره خود را تأمین کنند، استفاده از روش‌های لندتکی است.»

روح‌الله پرنیان، بنیان‌گذار والتا