معرفی کتاب راه‌کار شماره ۲ با موضوع لندتک و تأمین مالی خرد

کتاب «تأمین مالی خرد»، از مجموعه کتاب‌های راه‌کار، شماره ۲، به توضیح مفهوم لندتک می‌پردازد و سعی دارد آموزه‌هایی از مهم‌ترین کتاب‌های حوزه اقتصاد و تأمین مالی خرد ارائه کند. این کتاب، ضمن بررسی مبانی فکری حوزه لندتک در کتاب‌های شناخته‌شده این حوزه، می‌کوشد حوزه نوپدید تأمین مالی خرد را با نگاهی موشکافانه از ابتدای ظهور مرور کند. کتاب «تأمین مالی خرد» که کتاب شماره ۲ از مجموعه کتاب‌های راه‌کار است، در واقع خلاصه‌ای از سیزده کتاب مهم در زمینه تأمین مالی خرد است که با حمایت مجموعه‌های تارا، اسنپ‌پی، ازکی‌وام، کیپا، دیجی‌پی، دارا، لندو و همراه‌کارت منتشر شده است.

این کتاب خلاصه‌ای از کتاب‌های زیر است:

«بانکدار فقرا»، «ساخت کسب‌وکار اجتماعی»، «دنیای سه صفر»، «کوچک زیباست»، «اقتصاد اشتراکی»، «اقتصاد روایی»، «اقتصاد گیگ»، «اقتصاد هوش مصنوعی»، «فریکونومیکس»، «راه بردگی»، «قانون، قانون‌گذاری و آزادی»، «ثروتمندترین مرد بابل» و «فقرا چگونه می‌توانند نظام سرمایه‌داری را نجات دهند».


محمد یونس که بود و چه کرد؟


فصل اول این کتاب به تاریخچه بانک گرامین می‌پردازد که محمد یونس، اقتصاددان بنگلادشی مؤسس آن است. محمد یونس در سال ۱۹۷۶ با یک وام ۲۷دلاری در روستای جوبرا مؤسسه‌ای تأسیس کرد که به سازمانی مؤثر برای فقرزدایی تبدیل شده است. بانک گرامین اکنون تقریباً دو هزار شعبه دارد.

فصل دوم به ماجرای رفتن محمد یونس از بانک گرامین پرداخته است. دولت بنگلادش یونس را مجبور به ترک بانکی کرد که خودش آن را تأسیس کرده بود، اما دیدگاه‌های او پابرجا ماندند و اساس نوع جدیدی از سرمایه‌داری شدند که در خدمت بشر بود.

در فصل سوم، محمد یونس از فراگیر شدن کارش در جهان می‌گوید. او بر این باور است که یک کسب‌وکار اجتماعی در راستای یک هدف سه‌جانبه یعنی «مردم، محیط ‌زیست و سود» پیش می‌رود و هدف اقتصاد جدید صفر شدن فقر، بیکاری و انتشار کربن است.


پول از همه‌چیز مهم‌تر است


ارنست فردریش در فصل چهارم به نقد سیستم اقتصادی غرب می‌پردازد. این فصل نحوه تأثیرگذاری سیستم اقتصادی بر سیاره زمین را تشریح می‌کند. فردریش معتقد است سیستم اقتصادی حرص و طمع را مشروعیت می‌بخشد و به پول بیش از هر چیز دیگری ارج می‌نهد.


اقتصاد اشتراکی؛ ظهور سرمایه‌داری جدید


فصل پنجم خلاصه کتاب «اقتصاد اشتراکی» است که ظهور سرمایه‌داری مبتنی بر جمعیت را توضیح می‌دهد. آرون ساندارارا جان توضیح می‌دهد که چگونه نگرانی اجتماعی و کسب‌وکاری بر تراکنش‌های آنلاین پلتفرم‌های همتا‌به‌همتا تأثیر می‌گذارند. رابرت جی شیلر در فصل بعدی کتاب بیان می‌کند که در رفتار اقتصادی، داستان‌ها قدرتمندترین نیرو هستند، نه داده‌ها. او در کتاب «اقتصاد روایی» به این موضوع می‌پردازد که روایت‌های اقتصادی مانند بیماری‌های مسری‌اند و رخدادهای بزرگ را می‌سازند.

دایان مولکاهی در فصل بعدی که خلاصه کتاب «اقتصاد گیگ» است، سعی می‌کند نحوه موفقیت در اقتصاد گیگ را توضیح دهد. از دید او با برنامه‌ریزی می‌توان فریلنسری را طوری مدیریت کرد که دست‌کم به اندازه شغلی تمام‌وقت باثبات باشد.


هوش مصنوعی با ما چه خواهد کرد؟


در فصل هفتم مهم‌ترین تردیدهای اقتصادی در زمینه ظهور هوش مصنوعی مطرح شده است. راجر بوتل در کتاب «اقتصاد هوش مصنوعی» بر آن است تا تأثیر هوش مصنوعی را بر مشاغل، دستمزدها، ساعات کاری، سرمایه‌گذاری، نرخ بهره و نابرابری بررسی کند.

فصل بعدی که خلاصه کتاب «فریکونومیکس» است، نشان می‌دهد که چرا روش معمول ما در تصمیم‌گیری، اغلب غیرمنطقی است. این کتاب به تأثیر عوامل انگیزشی روی ثروت، غرور یا وجدان و پیامدهای این عوامل پرداخته است.


سوسیالیسم یا سرمایه‌داری؟


کتاب «راه بردگی» نیز تفاوت‌های فلسفی بین سوسیالیسم و سرمایه‌داری را بررسی می‌کند. فردریش فون‌ هایک، نویسنده این کتاب به تأثیر کارل مارکس و دیگر فیلسوفان آلمانی بر پذیرش حکومت‌های خودکامه پرداخته است. فون هایک در فصل بعدی و در کتاب «قانون، قانون‌گذاری و آزادی» ایده‌هایش را در این‌باره که ملت‌ها چگونه می‌توانند میان آزادی فردی و ثبات سیاسی تعادل ایجاد کنند، توضیح می‌دهد.


برده‌ای که ثروتمندترین مرد بابل شد


جورج ساموئل کلاسون نیز در کتاب «ثروتمندترین مرد بابل» از برده‌ای می‌گوید که به یک تاجر ثروتمند شتر تبدیل شد. داستان او درس‌های ارزشمندی از ثروت، چگونگی دستیابی به آن، پرورش، حفاظت و پایدارسازی می‌دهد. فصل آخر کتاب نیز نوشته جان هوپ برایانت است که استدلال می‌کند اگر افراد محروم از حقوق اجتماعی، کسب‌وکار جدیدی شروع کنند، اقتصاد ایالات متحده زندگی را با روشی جدید آغاز می‌کند.

این کتاب از مجموعه‌کتاب‌های ارائه‌شده به مناسبت رویداد لندتک ایران خواهد بود. انتشارات «راه پرداخت» به مناسبت برگزاری اولین رویداد لندتک ایران، این کتاب‌ها را رایگان به مخاطبان خود هدیه می‌دهد.

تا روز برگزاری رویداد در نیمه اول مرداد ۱۴۰۳، این کتاب‌ها برای دانلود در این صفحه قرار می‌گیرند. برای دانلود این کتاب می‌توانید به وب‌سایت انتشارات راه پرداخت مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *